Lähetä kännykuva numeroon 17181 tai tee oma uutinen. Kuvia julkaistaan Oma kaupungissa, Vartissa ja Metrossa. Lue lisää!

Tee oma uutinen pääkaupunkiseudulle

Huom! Tutustuthan myös lukijan uutisten pelisääntöihin. Kiitos!
HS.fi
Tue, 22 Feb 2011 19:29:32 +0200

Lisää artikkeliin kuvia

  • Kivinokan mökit saivat lisäaikaa.|John Woodward / HS

Herttoniemessä sijaitsevan Kivinokan ulkoilualueen vuokrasopimusta jatketaan kymmenellä vuodella. Asiasta päätti Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta kokouksessaan tiistaina.

Virkistysaluetta vuokraa kaupungilta kaksi yhdistystä, Kivinokkalaiset ja Helsingin Ponnistus, jotka pyörittävät alueella kesämajatoimintaa.

Lautakunta äänesti viiden ja kymmenen vuoden vuokrasopimusten välillä. Kivinokkalaiset esittivät vuokra-ajaksi 20 vuotta.

"Alueen mahdollinen kaavoittaminen asuinkäyttöön vie niin pitkään, että vuokra-aika voidaan ulottaa kymmenen vuoden päähän", lautakunnan puheenjohtaja Jarmo Nieminen sanoi.

Kivinokka on merkitty yleiskaavassa selvitysalueeksi. Sinne on esitetty rakennettavaksi asuinaluetta.

Keskustelu kommenttia Osallistu keskusteluun

Hienoa että järki ja Kivinokan luonto voittivat. Ainakin 10 vuodeksi. Alue on ainutlaatuinen siis säilykööt....
Alue ei ole millään muotoa ainutlaatuisempi kuin muutkaan rannat suomessa! Mökit kuuluvat maaseudulle ei kaupunkiin, juuri tälläiset estävät järkevän kaavoittamisen ja kaupungin kehittämisen. Myös siirtolapuutarhoille tulisi etsiä uudet paikat kaupungin ulkopuolelta (kaupungin ulkopuolelle ne aikoinaan perustettiinkin eikä jonnekin Kaisaniemen puistoon).
Ei järin ainutlaatuinen kuitenkaan. Vastaavia karunmaan mökkikyliä löytyy Laajasalosta, Lauttasaaresta ja Lammassaaresta. Ja paljon näyttävämpiä puutarhamökkialueita esim. Kumpulasta, Käpylästä ja Marjaniemestä. Ei näitä kaikkia tarvitse säästellä, kun ihmisillä on asuntopula.
Ei ole Helsinki köyhä ei asunnoista pulaa, kun keskellä kaupunkia sijaitsevia kymmenien miljoonien eurojen arvoisia merenrantatontteja pidetään pienen porukan kesämaja-alueena.
Mitenköhän sitä "ainutlaatuisuutta" jaettaisiin tasapuolisesti helsinkiläisille? Saanko mennä rakentamaan Kivinokkaan oman mökkini vapaasti valitsemalleni paikalle? Vai pitäisikö kaupungin lunastaa mökit ja arpoa ne joka vuosi halukkaiksi ilmoittautuneiden kesken?
Hienoa!
Eipä taida asuntopulaa olla kalliista ökykämpistä meren rannalla - niitähän tuonnekin taas tulisi jos tuo asunnoiksi kaavoitetaan. Näin taas viedään pieneltä ja köyhältä viimeinenkin mahdollisuus nauttia luonnon rauhasta omalla mökillä. Pitää kai ryöstää pankki ja ostaa iso ökymersu että on varaa ajella satojen kilometrien päähän kelohonkahuvilalleen niin kuin muutkin pönöttäjät.
Mitä kauemman Kivinokka säilyy, sitä varmemmin sitä ei tuhota. Uudet lähiseudun asukkaat löytävät sen. Maalanpa mökin keväällä!
Mites toi TalinGolf-kenttä alue?
Mahtaisaa! Saa nauttia Maijan munkeista vielä pitkään! :)
Kovan rahan asuntoja tilalle.
Miksi???
Lammassaaressa on tilanne ryöstäytynyt. On isoja terasseja, aitoja,laitureita, luvattomia veneitä ja pihat täynnä roinaa. Kivinokka on siistimpi, mutta siellä majat ovat aivan rannallakin eikä rantateitä ole.

Lammassaareen tulee rantatie ja 20 mökkiä siirretään ylemmäs. Kesämajoilla on taipumus vallata pihapiiriä istutuksilla ja muilla esteillä. Varustus on usein myös sääntöjen vastainen ja olen itse nähnyt, kun tervettä puuta paloiteltiin takkapuiksi.

Kesämajan hinta on nyt huikea ja minusta tuo arvonnousu kuuluisi kaupugille. Ainakin keinottelu pitäisi estää.

Kivinokan kahden niemen keskelle voi tehdä kerrostaloja perheille. Ranta on yhteinen ja mökkejä siinä välissä mahtuu olemaan turvana, jos lopettavat ryyppäämisen. Alueelle tarvitaan tuhansia asukkaita, koska Kulosaaren metroasema kumisee tyhjyyttään. Myös siirtolapuutarhan ympärille pitää rakentaa kerrostaloja.
Taidat olla tosi urbaani, Kivinokalla on suojanaan läheinen Natura-2000 alue niinkuin Lammassaarelaisillakin ja koko Vanhankaupunginlahden lintuvedellä, mitän ei voi alue on tärkeä IBA 1 - alue, sitä kuuluu myös teidänkin kunnioittaa.
On lapsille ja aikuisille aitoa luontoa tarjolla kaupungin sylissä.
Kuvitteletko todella, että alueelle rakennettaisiin kerrostaloja? Merenrantatontit menisivät sen verran kovan rahan taloille, ettei meillä tavallisilla kaduntallaajilla olisi alueelle enää mitään asiaa. Nyt kaikki voivat nauttia Kivinokasta, sen rannoista ja luontopoluista, sekä erilaisista tapahtumista, vaikkei jokaisella siellä mökkiä olisikaan. Ja satapäinhän siellä niitä mökkejä on, eivätkä kaikki vaan ryyppää siellä, vaan nauttivat alueesta ja mökeistään ihan siististi.
10 vuoden vuokra-aika tuli vihreiden esityksestä. Kokoomus ja persut äänestivät viiden vuoden puolesta mutta onneksi hävisivät.
Taitaapa täällä juuri katkerat porvarit ja persut itkeä.

Vedettäiskö keskuspuistokin sileeks? Onhan kokoomuslaisille kesämökit, jonne voivat mennä paasaamaan itämeren saastumisesta.

Itselläni ei mitään tekemistä mökkien kanssa mutta alue on idyllinen keidas kenelle tahansa piipahtaa pyörällä tai vaikkapa kävely- tai juoksulenkin lomassa. Tällaisia alueita ei liikaa ole ja puhe "kaupungin keskustasta" on kyllä aikamoista liioittelua.
Kun niiden on pakko.
Jos menevät muuttamaan kaavaa palaa alue perikunnalle takaisin.
Testamentti on kaupungintalon seinällä kivinokan alueesta.
Se on testamentattu helsingin kaupungin virkistys käyttöön ja jos kaava muuttuu niin menettävät koko alueen oikeudet.
Siis mitkä puolueet kannattivat pidempää vuokra-aikaa ? Näin vaalien alla on hyvä tietää mitkä puolueet tukevat peruskansalaisten luonnonläheistä hyvää.
Lautakunnan päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Äänestyksessä jäsen
Heinämiehen tekemä ja jäsen Hännisen kannattama ehdotus, jonka
mukaan vuokrasopimuksia jatketaan 10 vuodeksi 1.1.2011 –
31.12.2020 voitti 5 äänellä (Tulenheimo, Heinämies, Hänninen,
Saksala, Antell) 3 ääntä (Nieminen, Inkeroinen-Kalliokoski, Niemi)
vastaan esittelijän ehdotuksen.

Kiitos kaikille teille, jotka teitte hyvää työtä jatkoajan saamiseksi.
"Alue on ainutlaatuinen siis säilykööt...."

Ainutlaatuisesta alueesta pitäisi olla iloa kaikille kaupunkilaisille eikä vain muutamalle kaupunkimökkeilijälle! Alueen nykyiselle käytölle ei ole kasvavan kaupungin keskustassa enää mitään järjellistä oikeutusta.
Kyllä tuonne käymään saa mennä - mene vaan rohkeasti mukaan. Siellä on ihan hyvää porukkaa. Ei tarvi vierestä katsella...
Rohkea pitää ollakin. Laajasalossa tulin kerran lapseni kanssa ulkoillessani vastaavan mökkialueen reunalle. Kysyin, saako alueen läpi kulkea ihan kohteliaisuuttani ja juttelin tovin. Kun sitten jatkoin matkaa kyseisen porukan irtokoira päätti olla eri mieltä kulkuoikeudesta ja nappasi kiinni hihasta.

Tuollaiset mökkikylät saisi häätää, jos mökkeilijät eivät osaa noudattaa lakeja ja pitää koiriaan kiinni. Tapauksen jälkeen lapseni on pelännyt koiria, vaikka pysyinkin itse rauhallisena ja pyysin piskin omistajia ottamaan koiransa kiinni, jotka eivät itse sitä tajunneet tehdä.

Mökkiväki tuntuu muutenkin kuvittelevan, että he saavat tehdä melkein mitä haluavat alueella.
Tyyppi paljastaa koiravihansa ja laajentaa sitä vielä mökki- ja mökkeilijävihaan. Kerro vapaasti mitä muuta vielä vihaat. Onko olemassa mitään mistä pidät?
Tuommoisia leikkimökkkejä ja hökkelikyliä ei helsingin eikä muidenkaan kaupunkien ja asuintaajamien alueella saisi olla ainuttakaan.
Asuntorakentamiseen tuollaiset alueet pitää kaavoittaa ja heti.
Oletko käynyt esimerkiksi Tukholmassa, jossa on vastaavanlainen "hökkelikylä" keskeisellä alueella keskustan lähistöllä. Se on urbaania toimintaa. Minua kiinnostaa tietää miksi olet niin vahvasti vanhaa kaupunkilaista mökkikulttuuria vastaan?
Silloihan pitäisi rakentaa myös Lauttasaaren mökkikylien paikalle asuntoja, sehän on alueena paljon arvokkaampi kuin Kivinokka. Samoin pitäisi rakentaa Talin golfkentän alue, se jos mikä on vain harvojen ja valittujen käytössä!!!
haloo!?kateellisen puhetta!vanhemmillani on siellä mökki ihan meren äärellä.on ihanaa viettää siellä kesäpäiviä porukalla!
Kerrankin stadissa jotakin hyviä poliittisia uutisia. Kivinokka on keidas arjen hektisyyden keskellä. Onneksi suuri osa stadilaisista tajuaa paikan todellisen arvon, eikä halua sinne mitään uutta Herttoniemenrantaa. Mahtavaa että voi vastakin käydä Kivinokassa lepuuttamassa mieltä ja nauttia kaupunkiluonnosta parhaimmillaan, Maijan kahvilan antimia unohtamatta!
Olen aivan samaa mieltä. Minulla ei ole siellä mökkiä, mutta siitä huolimatta kannatan lämpimästi alueen säilyttämistä nykyisessä käytössä. Stadilaiseen kulttuuriin kuuluvat mökkikylät ja siirtolapuutarha-alueet. Asuntorakentamiselle on Helsingissä runsaasti tilaa muualla. Kunhan nyt ensin rakennetaan Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila ja yleiset joutomaat, niin katsotaan sitten, mikä on tilanne. Stadin mökki- ja siirtolapuutarha-alueet ovat vain muutama prosentti kaupungin peltoina olevasta alueesta.

Loistava uutinen. Täytyypä ottaa selvää, kuka on puoltanut alueen säilyttämistä. Heidän joukostaan löytyy seuraavien kunnallisvaalien ehdokkaani.
Alueella saavat retkeillä, uida, kalastaa yms. kaikki kaupunkilaiset, eivät vain mökkeilijät...!
Perustelusi on varsin siis varsin järjetön. Kaupunki voi kasvaa moniin muihinkin suuntiin, miksi siis virkistysalueelle, josta nimen omaan on iloa monella tapaa jokaiselle siellä aikaansa viettävälle.
Loistava uutinen. Seuraavat kymmenen kesää on meillä/minulla aikaa nauttia uimisesta. Katsella kotikaupunkia ilta auringossa. Kuunnella kauempaa kuuluvaa kaupungin ääniä ja samalla nauttia luonnon hiljaisuudesta. Päivällä lasten omien ja viaraiden kanssa rannalla pallopelejä. Päivän päättyessä voin pyöräillä 15min kotiin. En omista kivinokasta muutakuin ihania kesäisiä muistoja. Kiitos kaikille jotka annoitte lisäajan. T.stadilainen.
Hyva meininki! Eika meidan kaikkien tarvitse "omistaa" pikkumokkia tai asua isossa kalliissa luksustalossa rannalla jotta voisimme nauttia Helsingin kauniin luonnon rauhasta, pyorailla tai menna katevasti metrolla tai bussilla rantsuun ja tuntea olevamme melkeimpa maaseudulla..

Toivon etta Helsinki kaupunkina suojelee ainutlaatuista rantamaisemaa eika tukahduta sita rakentamalla. Myos luonto ja linnut tarvitsevat tilaa kaupungin ymparilla, ja kaupunkilainen lepokeitaan minne voi menna urbaanisti nauttimaan rauhasta..

Asun itse tayteen ahdetussa Amsterdamissa ja paasen nauttimaan kauniin entisen kotikaupunkini Helsingin rannoista kesaisin ja niiden kauneus ja puhtaus tuntuu ainutlaatuiselta taman likaisen kaupungin jalkeen.. Toivottavasti rannat sailyvat!
tässä näemme ihmiset haluavat täälläista viherkeidasta keskellä kaupunkia,lissä tälläisia!!!esim.vantaan joenvarret esimerkki savelanpuisto pitkäkoskenväli halloo ,haloo! missä päättäjät silmät auki,junaa menee.
Kyllä Suomessa lääniä piisaa, mikä se on pakko tunkea tällekin tontille niitä "kovan" rahan asuntoja rakentamaan? On melko ainutlaatuista että Helsingissä vielä on tällaisia paikkoja, vaalikaamme niitä, eikä paikkojen taloilla täyteen ahtamista. Sille vasta järjellistä oikeutusta on vaikea löytää.
Miettikää nyt hetki miten pientä osaa nämä siirtolapuutarha mökkialueet helsingissä varaavat. Joku sanoi että mökit pois ja perheille asuntoja tilalle, kai te nyt tajuatte että jos kivinokkaan tulee kerrostaloja tms. niin hinnat on tähtitieteellisiä. Perheet voi sieltä sitten ostaa 25m2 yksiön itselleen 250k€:lla. Mielestäni siirtolapuutarhat ovat upea henkireikä ja mukava niissä on kävellä ja katsella kauniita pihoja.
Nimimerkille "-elitismiä-"

Nythän Kivinokan alue ON kaikkien helsinkiläisten käytössä, ei vain muutaman mökkeilijän. Jos mökkien tilalla olisi asuntoja, merenrannalla omakotitaloja ja rivitaloja, alueesta tulisi suljettu ja ELITISTINEN. Ei tarvitse kuin mennä Itäväylän toiselle puolelle Kulosaareen huomatakseen että rantoja pitkin ei voi kävellä, rannoilla ei voi onkia tai istuskella ihan muuten vaan. Talojen ympärillä on massiivisia rauta-aitoja, pihoilla ökyautoja ja silti kaikkialla on autiota ja ikävää. Tämäkö on kaupunkia kaikille???
Olen samaa mieltä monen edellisen kirjoittelijan kanssa. Tällainen alue, jossa on hyvät joukkoliikenneyhteydet vieressä valmiina, tarvitsee tehokkaampaa käyttöä. Kaavoituksessa tulee tietysti ottaa luontoarvojen säilyminen huomioon ja rannat jättää nykyiseen tilaan.

Kalasatamalla ja Jätkäsaarella ei Helsingin asuntopulaa vielä ratkaista...
Kivinokka on täynnä jääkaudenaisia luontoarvoja, kasvit, hiidenkirnut, sieni-ja
kääpälajistot, lepakot, harvinaiset perhoset. Niin, että luontoarvoja on muutakin
kuin 50-100 m rantapolkua jota te halaisitte vain säilyttää. Muistettava on, että se
ala mitä te haluatte rakentaa kuluu kansainvälisen sopimuksen mukaan IBA-1-
alueeksi, joten koko alue on Natura 2000 suojavyöhykettä. Eli näin voitte unohtaa
alueen rakennuspuuhat tehokkaampaan käyttöön. Eikä Kivinokalle suunnitellut
pientalotkaan ratkaise Helsingin asuntopulaa, mutta ei sinne voi kansainvälisten
sopimusten perusteella rakentaakkaan, kauniit rannat laskeutuvat kaikki Natura-2000 alueen sylkkyyn.
Loistavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kivinokan mökit on aikoinaan laitettu pystyyn köyhemmän stadilaisen väestönosan kesäpaikoiksi ja sama pätee siirtolapuutarhatontteihin ja viljelyspalstoihin. Näille mökeille pääsee ilman omaa autoa, toisin kuin maakunnissa sijaitseville mökeille. Pysyköön ne siis sellaisessa käytössä kuin ovat. Olen joskus joutunut opiskelujen takia piirtämään kaavan Kivinokkaan ja se oli vastenmielisin kaikista harjoitustöistä siitä syystä, että alue oli erinomaisen viehättävä, virkistävä ja avoin - stadin Ruissalo ilman pitsihuviloita. Ei jokaista vapaata luontoplänttiä tarvitse asumiselle varata, Keski-Pasilaan mahtuu ylöspäin ja reippaasti.
Eipä taida monellakaan köyhällä olla varaa "mökkiin" kivinokasta, ovat hinnat meinaan pompanneet tähtiin. Mummollani on mökki tuolla ja naapurina on pankinjohtaja, eli se siitä vähävaraisten alueesta...
Nimimerkille "Järki hoi"

Kivinokan kokoinen alue ei todellakaan korjaisi Helsingin taloutta eikä asuntopulaa. Kannattaisi käydä paikanpäällä katsomassa millaisesta alueesta on kysymys! Jos Kivinokkaan rakenettaisiin asuntoja, Kivinokasta tulisi todellakin pienen porukan ei kesämaja vaan asuinalue.
HIENOA! nyt uskaltaa uusia katon ja maalata mökin, kun tulevaisuus taattu!
Mä oon sitä mielt, ett böndet menkööt himaseudulleen landelle mut stadilaisill on oikeus olla kesiksell Neesus. (Neesu = Kivinokka, tiedoks niille jotka ei snaijannu mist on kyse)
Vapaana olevia yli 1000 neliöisiä toimitiloja löytyy esimerkiksi toimitilat.fi-hakupalvelusta 998 kpl. Olisiko näille neliöille parempaa käyttöä? Näistä tiloista Helsinki saa paljon nopeammin ja luultavasti halvemmalla apua asuntopulaan. Eikä se ole keneltäkään mitään pois.

http://www.toimitilat.fi/main_vapaat.php?cmd=list_items&offset=0&province=Uusimaa&city=Helsinki&koko_min=1000&koko_max=&address_or_district=
Aivan oikein Friidu, mitä me stadilaiset hyödymme siitä, että meidän viimeiset luonnonrantamme rakennetaan suljetuksi ökyalueeksi? Koko alue on kaikkien stadilaisten ekologinen lähivirkistysalue, jota myös metro hyvin palvelee.
Rakentakoot Itäväylän ja metroaseman päälle, jos nykyiset valtavat satama-alueet eivät riitä. Lehdet ovat pullollaan asuntoilmoituksia "hyville veronmaksajille", ei heille tarvitse meidän virkistysalueitamme uhrata.
Kesämökkeilyyn sopivaa maata on Suomi täynnä. Sen sijaan asuntoja lähellä pääkaupunkiseudun työpaikkoja on niukalti, joten hinnat ovat lähteneet katosta läpi.

Kumpi on tärkeämpää, kohtuuhintainen asuminen pääkaupunkiseudulla vai oikeus pitää kesämökkiä oman kaupunkiasunnon vieressä?
onneksi en ostanut mökkiä tuolta muutama vuosi sitten. 10 vuoden päästä olisin ilman mökkiä.
Höpö höpö.
Siellähän sitä on nyt tonttimaata Sipoon rajalla minne voi rakentaa joten Kivinokka pysykööt ikuisesti Helsinkiläisten ulkoilualueena!!!
Kodit sopivat kesämökkiä paremmin metron ääreen, mökkikylät voi rakentaa kauemmaksi. 10v siirtymäaika on kohtuullinen. Kaupunki voisi kaavoittaa uuden mökkialueen nykyisille reunamilleen viidessä vuodessa vaikkapa Paloheinän pelloille, Sipooseen tai Pohjois-Espooseen, Vihtiin jne. Näin 10 vuoden päästä alue voidaan purkaa ja rakentaa ihmisille koteja. Siltikin alueelle jää runsaasti ulkoiltavaa.
Ihanaa, ihanaa että joskus saa kuulla järkevästä päätöksestä Helsingissä! Tervetuloa vaan Kivinokkaan kesäpäivän viettoon vierailulle kaikki te tuskaiset ja ahdasmieliset kiukuttelijatkin. Me helsinkiläiset olemme mukavia ja jos meitä huvittaa viettää aikaamme luonnon ääressä omillakin kulmillamme, niin ehkäpä me teemme juuri niin.
Wau! Taidankin äänestää vihreitä! Minulla on sisareni kanssa kesämaja Kivinokassa ja menemme sinne aina joko pyörällä tai julkisilla.Kesämökkiin meillä ei unissammekaan olisi varaa ja jos olisi, niin pitäisi ostaa autokin ja saastuttaa luontoa ajelemalla sinne. Tervetuloa kaikki majattomatkin, tilaa riittää kaikille. Ja tiedoksi, majalliset saavat vuokran maksamalla ainoastaan oikeuden pitää majaa tietyllä paikalla tietyin ehdoin Sen kummempia oikeuksia ei meilläkään ole, velvollisuuksia kyllä. Ja vuokralla maksetaan alueen kunnossapitoa, josta hyötyy majatonkin. Tuopa joku ulkomaalainen vieraasi Kivinokkaan kesällä, niin voit olla varma, että ihastuksen huudahduksista ei tule loppua ja kun päädytte Maijan kahvilalle, se kruunaa kaiken. Taitaisit olla itsekin ylpeä Helsingistämme, vaikka et majaa omistaisikaan. Hyvä Kivinokka!!
Wau sanon minäkin, mutta kyllä tuohon päätökseen on osallistunut muitakin
puolueita, Keskustapuolue on jo vuodesta 1970 alkaen ollut Kivinokan alueen
kaavoittamista vastaan. Ainoa puolue, joka julkisesti Kivinokkaa on ainakin osa-
rakentamassa on aina ollut Kokoomus. Hyvä vaan Kivinokka, mutta teidän portti
on melkein kun tullikontrollin-tai raja-alueen puomi.
Kaikki vähänkin luonnonvaraista puuta ja muuta kasvia olevan alueet heti pois koko Uudenmaan alueelta! Tänne on tultu työtä tekemään eikä ketkuilemaan vaahteran varjoon.
Ken kaipaa korpeen, ajakoon sinne maasturillaan.
Hieno uutinen päivä pelastettu luen tätä nyt vasta aamusella.
Mikä ihanampaa jatkossakin nautin kesästä siellä,uiden ,kalastaen
ja lintuja bongaillen.

Hienoa sain stadilta parhaan 50 v.lahjan.
KIVAA, KIVAA. Voin jatkossakin virkistäytyä Kivinokassa, enkä edes omista sieltä mökkiä.
Aivan mahtava uutinen kaikille Kivinokasta nauttiville! Kiitos kaikille, jotka ovat edesauttaneet tämän erävoiton saavuttamista. On kerrassaan loistavaa, että meille kaupunkilaiselle on nyt turvattu tämä hieno virkistysalue ainakin 10 vuodeksi eteenpäin.

Skeptikoille tiedoksi että alue on todellakin kaikkien käytössä, ja kaikki ovat tervetulleita nauttimaan rannoista, luontopoluista, tapahtumista yms. riippumatta siitä onko heillä mökkiä vai ei. Ja mökkejäkin voi saada edelleen edullisesti, täytyy vain olla kärsivällinen ja tarkkailla tilannetta.

Alue on ihana henkireikä kaupungissa, ja erittäin kiitelty kaikkien vierailijoiden keskuudessa. Suosittelen siis kaikkia Kivinokka-kriitikkoja käymään alueella esimerkiksi 21.5. jolloin aloitetaan kesäkausi ja alueen 80-vuotisen historian juhlinta. Hyvä fiilis, kaikille avoin alue, Maijan munkit ja kaunis luonto tuskin jättävät ketään kylmäksi.
Pala luontoa, pala kulttuurihistoriaa ja pala stadilaisten duunarien perintöä pelastettu!!!
Harvinaista herkkua Helsingissä. Kivinokka on kaikille vapaa kaupungin puisto. Tervetuloa simmaan ja ottaa suulista!
Hyva meininki! Eika meidan kaikkien tarvitse "omistaa" pikkumokkia tai asua isossa kalliissa luksustalossa rannalla jotta voisimme nauttia Helsingin kauniin luonnon rauhasta, pyorailla tai menna katevasti metrolla tai bussilla rantsuun ja tuntea olevamme melkeimpa maaseudulla..

Toivon etta Helsinki kaupunkina suojelee ainutlaatuista rantamaisemaa eika tukahduta sita rakentamalla. Myos luonto ja linnut tarvitsevat tilaa kaupungin ymparilla, ja kaupunkilainen lepokeitaan minne voi menna urbaanisti nauttimaan rauhasta..

Asun itse tayteen ahdetussa Amsterdamissa ja paasen nauttimaan kauniin entisen kotikaupunkini Helsingin rannoista kesaisin ja niiden kauneus ja puhtaus tuntuu ainutlaatuiselta taman likaisen kaupungin jalkeen.. Toivottavasti rannat sailyvat!
En löytänyt mainintaa jhl:n alueesta joka myös sijaitsee Kivinokassa ja mökit.
Miten sen tilanne onkaan?Vuokrasopimus kait oli 2013?
Jokaisella alueella on oma vuokrasopimus.
JHL:n alueen vuokrasopimus loppuu todellakin 2013, ei muuta kuin onnea taistoon jokaiselle JHL:n jäsenelle alueen säilyttämisen puolesta.
Minulla on paha aavistus, että tuolta ei mökkiä saa ilman jonkun puolueen jäsenkirjaa. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun vastaavanlainen viheralue mökkeineen on jaettu vahvasti puoluesidonnaisille "kansalaisjärjestöille".

Tavalliset, puolueisiin sitoutumattomat veronmaksajat saavat tyytyä rannoilla käyskentelemiseen.
Kyllä mökin saa! Pitää vain käydä lueskelemassa ilmoitustaulua. Niin minä tein ja kaksi kesää minulla on mökki ollut. En olisi koskaan uskonut, että saa mökin keskeltä Helsinkiä.
Aavistuksesi on väärä. Samoin kuin toisten aavistus siitä, että pitäisi olla rikas saadakseen mökin. En ole minkään puolueen jäsen, enkä todellakaan rikas, asun kaupungin vuokra-asunnossa ja teen ihan perustöitä, ja silti sain alueelta mökin kun tuuri kävi. Sama on monen muun mökkiläisen kohdalla. Pyytäisin, ettei perättömiä huhuja levitetä, kun ei paremmin asioista tiedetä.
pyöräilin alueella ensimmäistä kertaa viime elokuussa. seuraavana päivänä mulla oli avaimet. ehdoton rakastuminen alueeseen ja tahtova mieli!
Ostimme mökkimme kolme kesää sitten 2000€:lla. Se oli maksimihinta minkä saimme raaviittua kokoon. Perheellämme ei olisi ikinä mahdollisuutta ostaa maata ja rakentaa mökkiä satojen kilometrien päähän Helsingistä. Sitten pitäisi vielä omistaa auto tai olla rahaa kalliisiin juna- tai linja-autolippuihin. Ilman Kivinokkaa ei meillä olisi koskaan varaa tarjota lapsillemme mökkielämää. Mökit ovat hyvin vaatimattomia, ei ole sähköä, ei suihkua eikä omaa WC:tä, silti se meille pieni pala onnea.
Hienoa, että kaikki halukkaat voivat nauttia Kivinokan rannoista jatkossakin. Me tulemme kesäisin lasteni kanssa uimaan sinne. Vihreille äänet tästä teosta.
MItään jäsenkirjaa ei tarvittu, kun ostin mökin Vantaalle muuttavalta perheeltä. Kommentti puoluepolitiikasta: Kysele vaalimökeillä Kivinokasta sillä muissakin kuin vihreissä on alueen kannattajia. Tämä on tärkeätä, koska ei vihreillä ole enemmistöä valtuustossa....
Kesällä taas krillataan ja syödää munkkeja.
Alunperin mökkipalstpojen tarkoituksena köyhien ruuan kasvatus ja hankinta.

NYT ökyrikkaitten ylimääräinen "luxus-leikkimökki merenrannalla."


Tästä on tullut keinottelijoiden unelmakohde - nykyinen päämiehemmekin omistaa


"leikkimökin Marjaniemessä". Kuinka välttämätön esim. hänelle ruuan hankinnassa?

Itse asiassa Kivinokan alkuperäinen tarkoitus on ollut sama kuin nyt, eli olla virkistysalue. Kenties sekoitat kesämajat siirtolapuutarhoihin, joissa panostetaan puutarhoihin. Kivinokassa panostetaan virkistymiseen. Tule käymään joskus äläkä napise täällä. Suurin osa meistä mökkiläisistä on ihan tavallisia ihmisiä tavallisine tuloineen.
Kateelliset huutelee.

Tämäkin keskustelu kuvaa hyvin nykypäivää: jos itsellä ei ole mahdollisuutta johonkin, niin heti halutaan torpata mahdollisuus muiltakin. Näitä "yhteisen edun" puolustajia riittää vaikka millä mitalla esimerkiksi meillä Töölössä. Annas olla, kun Töölöläisten pitää ottaa osaa "yhteiseen hyvään", niin johan alkaa hirvittävä marina ja nimbyily. Tämä on sitä "kun mikään ei riitä" -meininkiä.

Minkä ihmeen takia kaikkien ranta-alueiden pitäisi olla täynnä valtavia eliitin marmorilinnoja? Kaupungin syvin olemus mielestäni piilee siinä, että siellä on mahdollisuus kaikilla ihmisillä tehdä erilaisia asioita. Nämä Audi-maastureilla ajavat pääsevät kyllä sinne merenrantamökille Kirkkonummelle ihan kivasti ilman marmoripalatsia Kivinokasta.

Niin se vaan rakkaat kanssaihmiset menee, että yhdellä on yhtä ja toisella on toista.
Aivan, Kivinokka-mökin omistukselle ei ole muita ehtoja kuin olla Helsinkiläinen.
Stadin-fruudu funtsaili kuka mitäkin asian eteen on tehnyt, että 10-v tuli. Alueen yhdistykset ajavat samaa asiaa.Kivinokan Kannatusyhdistys ry perustaja Seija Suorsa
on vuosia ollut aktivisti Kivinokan säilyttämisen puolesta, johtuen siitä, että on syntynyt
alueelle, lipputangon juurelle, saanut elää lapsuuden Kivinokassa ja aikuisuuden.
Seijan tekemissä valtuustokyselyissä ja aloitteissa on Ponnistus, JHL,Kartanon Venekerho ry sekä muita yhdistyksiä ollut nimettynä, heidän mielestään aloitteissa on
ollut samanhenkisyyttä ja asiaa vedota Kivinokan kaavoitukseen.16.2.2011 valtuuston
kokouksessa oli Seija Suorsan tekemä valtuustokysely jaettuna kaikille valtuutetuille ja
näin sieltä kiitokset Elina Moisiolle(vihreä)tekstarista, kiitoksemme myös Keskustan
äänistä ja erityisesti adressinkerääjille jotka tekivät suuren työn keräämällä nimiä
kauppakeskuksissa ja metroasemilla. Kiitokset Seija Suorsan aktiivisuudelle, Kivinokan Kannatusyhdistyksen perustajalle.
Tottahan tuo kaikki on, mitä kirjoitetaan, mutta samaa hyvää tässä asiassa on kaikki
tehnyt kukin taho omalla osaamisellaan ja periaatteillaan. Voi vain todeta, että yhdessä-
tekemisellä on suuri voima.
Upea juttu, että Kivinokka säilyi! Kymmenen vuoden kuluttua saattaa päättäjät olla vielä fiksumpaa väkeä ja säilyttää sen edelleen. En omista siellä mökkiä enkä ole edes vielä ehtinyt siellä viettämään kesäpäiviäni, mutta jo tietoisuus mahdollisuudesta siihen helpottaa eloani!
Todella hienoa. 47-vuotta olen ollut Kivinokassa. Toivottavasti saan olla loppu elämäni.
Kehä kolmosen jälkeen kaikki paikat täynnä peltoja. Niille voi rakentaa asuntoja. Ei pääkaupunki seudun meren rannoille ja puistoihin.






Joku mainitsi tietävänsä että Kivinokan virkistysalue on testamentattu lahjoituksena Helsingin kaupungille viime vuosisadan alussa. Tietääkö kukaan lahjoittajan/silloisen alueen omistajan nimeä ? Miten alue olisi säilytettävä jotta lahjoitusperuste pysyisi voimassa ? Missä voisin tutustua ko. lahjoituskirjaan tai testamenttiin ?
Sinulle Helsinkiläinen:
JOS haluat että Kivinokka säilyy edelleenkin vihreänä virkistysalueena niin kirjoita nimesi tukiadressiin netissä.

Kiitos !
Huom! Ylläpidon muokkaama kommentti
TAlin golfkenttä pitäisi saada kaikkien käyttöön. Tällä hetkellä siellä golffaa vanhusjoukkko eikä jäseneksi pääse kuin sisäpiiriläiset. Nuoria kilpailijita oletaan jäseneksi silmänlumeeksi. Mielestäni vuokra pitäisi nostaaa normaaliin tasoonsa,> 3 milj/vuosi. Miksi subventoida tiettyjä sisäpiirigolfareita?? Golfseura saa päättää jäsenistään, mutta protestoin kaupungin alennusvuokraa. Kenttäläisset Lakistoon kaikki ja alue asuntorakentamiselle tai kaikkien vapaaseen virkistyskäyttöön.
Olisi mielenkiintoista tietää, missä säilytetään tämä "testamentti" tai lahjakirja Kivinokasta. Se olisi aito vakuus alueesta, joka on tarkoitettu kaikille helsinkiläisille virkistysalueeksi.
Nimimerkille "Juuso".

Niinkuin olet varmaan Kivinokan sivuilta lukenut,mökkejä myydään 2000-20000 euron hintaan riippuen kunnosta ym varustelusta.Eli käytetyn auton hinnalla.Jotkut tosin pyytävät huikeita summia,mutta veikkaisin,että keskihinta on n. 10000 euroa.Pyytäähän aina saa.Vähän talkoohenkeä ja kaverit apuun niin halvasta mökistäkin saa upean.Itselläni oli äiti ja siskot mukana maalaustalkoissa.En ole pankinjohtaja vaan köyhä yksinhuoltaja normipalkalla.Suurin osa mökkiläisistä on aivan tavallisia palkansaajia.Mikälit olet "samaa maata"ja haluat mökin saat sen varmaan kohtuuhintaan tänäkin päivänä.Onnea etsintään.
Valitettavasti keskustelu tästä artikkelista ei juuri nyt ole mahdollista.
Tutustuthan myös keskustelun pelisääntöihin. Kiitos!

Viestejä ilmoittajiltamme