Lähetä kännykuva numeroon 17181 tai tee oma uutinen. Kuvia julkaistaan Oma kaupungissa, Vartissa ja Metrossa. Lue lisää!

Tee oma uutinen pääkaupunkiseudulle

Huom! Tutustuthan myös lukijan uutisten pelisääntöihin. Kiitos!

Lisää artikkeliin kuvia

  • Helsinkiläisperheet eivät tungoksen vuoksi saa aina hoitopaikkaa ykköstoiveena olleesta päiväkodista. Kuvassa helsinkiläinen päiväkoti Havukka.|Sami KeroHelsinkiläisperheet eivät tungoksen vuoksi saa aina hoitopaikkaa ykköstoiveena olleesta päiväkodista. Kuvassa helsinkiläinen päiväkoti Havukka.|Sami Kero

Helsingin päiväkoteihin hakeutui viime vuonna selvästi odotettua enemmän lapsia. Kaupungin tekemä ennuste ylittyi yli 1 400 lapsella.

Varsinkin kantakaupungissa, Viikissä ja Lauttasaaressa on pulaa päiväkotipaikoista. Ongelmia on myös Munkkivuoressa ja Arabianrannassa.

Sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämisjohtaja Mauno Rönkön mukaan huomattava osa perheistä saa paikan lähimmästä päiväkodista.

"Yksittäistapauksissa voi olla muutamien kilometrien matka päivähoitoon."

Huonon ennusteen takia päiväkoteihin jouduttiin palkkaamaan viime vuonna henkilökuntaa aiottua enemmän. Sosiaalitoimen budjetissa se näkyi henkilöstökulujen ylityksenä. Päivähoidon menot ylittyivät noin 13 miljoonaa euroa.

Rönkkö huomauttaa, että talousarvio laadittiin toukokuun 2010 väestöennusteen mukaan:

"Kyllähän arvio joskus on lähemmäksikin mennyt. Mutta kun pitäisi pystyä ennakoimaan, miten ihmiset muuttavat ja minkä verran aikovat hankkia lapsia, niin kyllä se tavattoman hankalaa on."

Lue lisää päivän Helsingin Sanomista.

  • Pipsa Palttala, HS

Keskustelu kommenttia Osallistu keskusteluun

Tiukkaan päivähoitoon saadaan helpotusta helposti, kun kotona olevat laiskat vanhemmat eivät saa viedä lapsiaan kokopäivähoitoon päästäkseen Stockalle ja terasseille.
Päiväkotipaikat kuuluvat työssäkäyville vanhemmille, ei kotona lusmuileville.
Täysin samaa mieltä.
Sama. Niin kauan kun meillä on jompi kumpi vnhemmista kotona, niin lapset eivät mene kokopäivähoitoon.
On käsittämätöntä, että on ollut sallittua roudata isompi sisarus päiväkotiin ja jäädä kotiin vauvan kanssa. Miksi niitä lapsia hankitaan, jos niiden kanssa ei haluta olla, vaan halutaan yhteiskunnan hoitavan omat lapsensa?
Mistä puhutte niin siinä kyseessä lapsestemme hyvinvoiti, tärkein yhteiskunnalinen voimavara, jotka käytännössä pesevät teidänkin perseet vanhana ja sen minkä alkumetreillä säästetään tullaan myöhemmin maksamaan moninkertaisesti. On hyvin itsekeskeistä, empatiakyvytöntä tuomita koko järjestelmää muutamien ns. laistojen vuoksi. Pitää olla luottamut vanhempien kykyyn arvioida hoitotarpeen. Emme tiedä mitä kaikkea taustalla voi oll taustalla, emmekä elä enään yhteikunnassa jossa kaikilla on sama tukiverkosto äidin tukee ja lepoon. Kun eletään jo aikaa, jossa
fyysesesti työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa pidetään vain työttömänä ja pakotetaant appelemaan hoitopaikasta vaikka on taistellut voimiensa rajoilla lapsen kolmivuotiaaksi niin minulla riittää ymmärrystä kaikkien vanhempien oikeuteen päivähoitoon. Jos julistamme eläköön väliinpitämättömyys ja kyynisyys
yhteiskunnassamme, niin valitettasti lapsemme oppii myös se.
Parempi etta kotivanhempien lapset saavat terveemman kuvan paivakodissa kuin etta oppivat laiskoiksi vatyksiksi pienesta pitaen.
Niinpä, jos äiti tai isukki loisii kotona, voi myös hoitaa lasta. Viime kesänä uutisoitiin, kun vanhemmat vie lapset päiväkotiin, jotta saavat itse lomailla rauhassa.
No onpa yllätys, että on tunkua, kun muualta Suomesta ajetaan ihmiset väkipakolla (=hävittämällä elinmahdollisuudet ja palvelut) pääkaupunkialueelle asumaan. Työttömänkin lapsille on käytännössä oltava hoitopaikka, sillä mahdollisiin työhaastatteluihin ei saa viedä yleensä lapsia mukaan, pieniä ei voi yksin jättää ja karenssi napsahtaa välittömästi jos lasten hoidon puutteen vuoksi jätät haastattelun tai sovitun työkkäritapaamisen väliin.

Että ei se päivähoitotarve ole mitenkään vähenemään päin.
Helsinki ja muut kunnat voisivat sitten järjestää tilapäistä päiviähoitoa työhakureissuja varten. On älytyöntä varata kokopäivähoito, jos tarve on todellista paljon pienempi.
Eri asia on sitten millainen koti lapsella on, mutta oletan että jos ihminen hakee töitä, niin pystyy myös tarjoamaan lapselleen ihan laadukasta hoitoa kotonaankin.
Alkoholisti ym.ongelmaperheiden lasten kannalta vaikkapa puolipäivähoito on perusteltua.
Työhakureissuille ja -haastatteluille ei tarvita jatkuvaa kokopäivähoitoa, vaan tilapäisjärjestelyjä muutamiksi tunneiksi näitä järjestää MLL muuten. Jos sitten duunipaikka irtoaa, niin kunnallinen kokopäivähoito luonnollisesti kuuluu perheelle.
Höpö höpö, muualta Suomesta Helsinkiin vuonna 2010 muuttaneiden osalta Helsingille kirjattiin 1100 henkilön muuttovoitto. En tiedä mikä osuus tästä luvusta on päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta määrä on joka tapauksessa prosentuaalisesti niin pieni, ettei sen luulisi hetkauttavan n. 600000 asukkaan kaupungin päivähoitotilannetta mitenkään.

Uskon, että ongelman syyt löytyvät jostain muualta.
On se vaan niin kamalaa jos sattuisi olemaan ylipaikkoja odottamassa sitä, että lapsia tulee päivähoitoon!

Kehittämisjohtaja porukoineen optimoi päivähoitopaikat riittämättömiksi ja ihmiset kärsii.
Voisiko nyt edes hetken käyttää järkeä ja pohtia koulujen aloituspaikkoja tämän lapsimäärän pohjalta?
No ei varmaan voi!! On ne niin puupäitä. Kuuden vuoden päästä ihmetellään tumput suorana, että mistä ihmeestä tuo mukulalauma tuonne koulun portille yhtäkkiä ja täysin yllättäen pamahti.

Sieppaa välillä tämmöinen lyhytnäköinen kädestä suuhun tyylinen kunnallispalvelusuunnittelu.
Ei voi suunnitella koulupaikkoja. Kuuden vuoden kuluttua jokainen järkevä vanhempi on muuttanut Tuusulaan, Mäntsälään tai muualle Landelle
En ymmärrä, kuinka monta vuotta Helsinki voi käyttää tätä samaa perustelua. Vai onko tämä joku budjetointijuttu, että näin saadaan budjetti ylittää ilman seuraamuksia, että joka vuosi ollaan HUPS täällähän asuu lapsiperheitä...
Samaa olen miettinyt itsekin. Vuodesta toiseen lapsimäärä pääsee "yllättämään".
Jos ennusteet ova vuodesta toiseen alakanttiin, niin olisi lienee syytä vaihtaa ennusteen tekijää. Ellei sitten kyseessä ole tietoinen pyrkimys tehdä päivähoitopaikan saannista vaikeaa..
Harkitaan ns. ympäryskunnasta Helsiinkiin muuttoa. On vaan sen verran tullut seurattua helsinkiläiskaverien kipuilua järkevän päivähoitopaikan löytämiseksi ("Joo, olis täällä Suomenlinnassa yksi paikka. Ota tai jätä."), että sen takia asia on jäissä. Nää asuntoilmoitukset, jossa mainostetaan päiväkodin olevan lähellä lähinnä naurattaa. On lähellä joo - ja täynnä. Jotenkin tää uutinen ei ole edes uutinen, koska eihän tässä kerrota mitään uutta.
Kuinka monta vuotta tämä voi yllättää??
Virkamies yllättyy aina todellisesta elämästä. Syvällä viraston uumenissa maailma näyttää niin erilaiselta.
Herranjumala, kyllä tämä päiväkotitungos on hiekkalaatikoilla ollut päivänselvää jo useamman vuoden, ja päättäjiltä on kyllä myös kyselty miten tulevaan lapsiruuhkaan esim. Vallilan alueella aiotaan reagoida, kun on selvää että lapsia syntyy koko ajan enemmän kuin päiväkodeissa on tilaa. Vastauksena "asiantuntijoilla" oli jotakin sen tyyppistä kuin "Uskomme kyllä, että olemassa olevat päiväkotipaikat riittävät hyvin, ja muutama lisäpaikka on ehkä tulossa viiden vuoden päästä" -kun päiväkodit pursuivat jo ennestään piukkuuttaan, ja hirveä määrä lapsia oli hoitoon hakeutumassa seuraavan parin vuoden sisällä...
Ihmettelen, ettei ole ollut puhetta yksiyisen lasten kotihoidon tuen/ helsinkilisän nostosta. Ollut puhetta ja päätetty vain yksityisen päivähoidon tuen nostosta. Luulisi, että kotona hoitaminen parhaiten vähentäisi ja tasoittaisi päiväkotien painetta.
Minä komppaan. Helsingin osuus on nyt 490€ tuosta yksityisenhoidon tuesta. Päiväkotipaikan tuottaminen maksaa lähemmäs 1000€. Jos lisää nostettaisiin, uskon useamman pienen jäävän kotiin palkatun hoitajan hoiviin. Kaikki voittavat, lapset kotona tutussa ympäristössä ja aikuisella ei stressiä viennistä ja hakemisesta, jos hoitajan kanssa sovitaan joustoista. Samalla voisi harkita tuen maksamisen ikärajan korottamista, nyt se putoaa ratkaisevasti lapsen täyttäessä kolme vuotta.
No aika harva lapsi nyt suoraan syntymän jälkeen sinne päiväkotiin tulee. Että tutkikaa vaan ensin niitä eri vuosien synnytystilastoja, niin ei tule yllätyksiä. Ja ehkä jos haluttaisiin, niin neuvoloista voitaisiin kerätä tiedot syntyvien määrästä etukäteenkin.

Seuraava yllätys taitaa tulla kun sama ikäluokka menee kouluun. Koulujahan on nyt suljettu kesken parasta baby-buumia. Että ei näistä voi oppia, jos ei osata tilastoja lukea..
Just näin! Mä en tajua, että kun nainen ilmoittautuu neuvolaan n. rv8, niin siitä on n. 7kk synnytykseen ja siitä sitten päiväkotiin 1-3 vuotta, ja kouluun 6-7v niin aikaa pitäisi olla suunnitella päivähoitoa ja luokkia. Mutta Helsingissä ajatellaan ja toivotaan, että kaikki lapsiperheet muuttaa Espooseen ja sitten ihmetellään kun näin ei käykään!!
Etkö sinä ymmärrä, ettei lapsiperheitä kaivata helsinkiin.
Huom! Ylläpidon muokkaama kommentti
Vai että "yllättävä tungos" ja "kun pitäisi pystyä ennakoimaan, miten ihmiset muuttavat ja minkä verran aikovat hankkia lapsia, niin kyllä se tavattoman hankalaa on."

Muutimme Viikkiin 2007, ja jo tuolloin pk-paikoista oli huutava pula alueella. Latokartanon aluetta vasta alettiin rakentaa tuolloin. Suunnitelmissa oli 15 000 uutta asukasta alueelle. Nyt meitä on tullut nämä 15 000 lisää joista suurin osa lapsiperheitä. Päiväkoteja on rakennettu yksi lisää. Huono tilanne on mennyt vuosi vudelta surkeammaksi. Ei todellakaan pidä paikkansa, että "yksittäistapauksissa voi olla muutaman kilometrin matka", vaan lähes poikkeuksetta viikkiläiset Viikistä pk-paikkaa hakevat saavat sen Pihlajamäestä tai jopa Ala-Malmilta asti. Tämä on meidän perheemme ja monen muunkin kokemus.

Jo vuonna 2007 tiedettiin ja suunniteltiin, että alueella asuu v.2012 15 000 ihmistä lisää. Tähänkö oli niin vaikeaa varautua???
"jopa ala-malmilta asti".... huh huh onpas siinä peräti 2 kilometrin matka mikä taittuu 5-10min välein menevillä dösillä viidessä minuutissa ellei peräti alle...
Taidat itse, "ahkera faija", asua Tilanhoitajankaaren varrella? Teillä tilanne onkin näin hyvä. Meitä uusia viikkiläisiä asuu se vaivauset 15 000 kpl Latokartanon perukoilla, mm. von Daehnin kadulle rakennetaan edelleen. Kirjoitin tuossa jo myöhemmin että meidän ovemme edestä ei 79 mene, vaan joudumme ensiksi siirtymään Tilanhoitajankaarelle bussin 79 pysäkille. Tekipä sen sitten bussilla (68 tai 57) tai kävellen, on se etenkin talvella useamman pienen lapsen ja rattaiden kanssa aikamoinen proggis. Kaikki viikkiläiset eivät tosiaan pääse Pihlikseen yhtä "kätevästi" bussilla kuin THK:n varrella asuvat.
Täältä makunnista on kuntaliitosten seurauksena loppumassa satoja kyläkouluja ja lukioita jonka seurauksena tuhansia perheitä, niin opettajien kuin oppilaidenkin on muuttamassa töiden ja koulujen loputtua muualle suomeen.

Ja suomessa on viisi kasvuseutua joten kyllä sinne helsinkiin suuri osa noista kymmenistä tuhansista pakkomuuttajista tulee lähtemään.
Lisäkommenttina vielä edelliseen, että "muutaman kilometrin matka" kuulostaa paperilla pikkujutulta etenkin jos itse yksityisautoilee. Kuitenkin esim. Viikistä Ala-Malmille tai Pihlajamäkeen on julkisilla liikkuville henkisesti pitkä ja vaikea. Jos asut Latokartanon puolella ei bussi 79 mene oven edestä, vaan joudut ensin ottamaan 68:n Tilanhoitajankaarelle ja vaihtamaan siinä bussia. Etenkin talvella rattaiden lykkiminen hangessa useamman lapsen kanssa haastavaa, samoin busseihin vaikea mahtua rattailla. Sinne "parin kilometrin päähän" kuskaaminen (etenkin, jos on täysin päinvastaisella suunnalla kuin oma työpaikka) ei ole arjen sujuvuuden kannalta mikään pikkujuttu. Laitoinkin mm. tästä asiasta palautetta Hgin kaupungin sosiaalivirasto palautesivun www.lapsiperheenarki.fi kautta. Käykää muutkin vanhemmat laittamassa. Kehotan myös hallinto- ja kehitysjohtajaa tutustumaan näihin palautteisiin.
Meille Larussa asuville tarjottiin lapselle hoitopaikkaa taka-töölöstä...
Peesi. Meillä asutaan Santahaminan vieressä ja päiväkoti on Roihuvuoressa. Pitää vaihtaa bussia ja mennä eestaas samaa reittiä.
Rakentavasti kysyn: Miksi lasten hoitopaikka/tarha pitää olla tiilestä muurattu? Siis jollain alueella rakennetaan hoitopaikkoja ja sitten aikaa myöten asukasrakenne muuttuu. Siis lapset kasvaa eikä perhe muuta pois.
Lähialueille rakennetaan uusia taloja ja sinne muuttaa taas pienilapsiperheitä. Noh, ne lasten hoitopaikat ovat siellä vanhoilla alueilla (vrt esim. Santahamina - Roihuvuori)

Miksei alunperin ajatella monimuuntautuvaista moduulirakennelmaa. Sama systeemi kuin ns. parakkikoulu. Miksi lasten hoitopaikka pitää olla loputtoman kiinteästi samassa paikassa ja rakennettu talo vain yhtä tarkoitusta varten?
Notkeutta peliin, vanhemmat älkää vaatiko täydellisyyttä vaan vaatikaa lähipalvelua omille pienokaisille. Se hoitopaikka voi olla liikuteltavassa parakissa, kuten koululuokka nykypäivänä. Silloin palvelu voi olla siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Vuonna 2011 hoitonsa aloittaneet lienevät pääosin syntyneet vuonna 2010 ja vuoden 2011 alussa. Toukokuussa 2010 (ennustetta tehtäessä) vuoden loppuun mennessä syntyvät lapset pitäisi olla tiedossa, sillä äidit ovat jo raskaana ja todennäköisesti neuvoloiden palveluiden piirissä. Syntyvät lapset pitäisi siis pystyä arvoimaan aika tarkasti. Muuttoliikettä on tietysti hankalampi arvoida, mutta kyllä tämä uutinen taas saa miettimään pitäisikö eri toimintojen välistä kommunikaatiota lisätä...
Miten voi olla vuodesta toiseen noin vaikeaa ennustaa päivähoitolasten määrä? Eivät ne lapset sinne mistään yllättäen ole tupsahtaneet, vaan päiväkoti-ikäisten lasten määrä kaupungissa on kasvanut tasaista tahtia edellisvuosien tapaan.
Niin, harvat lapset menevät päivähoitoon alle vuoden vanhana, joten edellisten vuosien tilastoja tutkimalla pitäisi olla helppo arvioida päivähoidon tarvetta alueittain. Veikkaanpa että kaupungin virkamieskunnasta ei löydy tarpeeksi tarmokasta ja koulutettua työvoimaa tällaisten "vaativien analyysien" tekemiseen.
Viikistä ei löytyny hoitopaikkaa Viikkiläiselle - Rastilasta löytyi - matka kotoa tarhaan ja sieltä töihin keskustaan noin puolitoista tuntia - hienoa eikö totta !
joo ja tossa aiemmin joku kehtasi valittaa kun on saanut hoitopaikkoja 100metrin päästä pihliksestä tai reilun kilometrin päästä malmilta.
No ei niitä lapsia laitokselta päiväkotiin viedä. Luulisi, että pari vuotta riittää paikkojen riittävyyden varmistamiseen.
"Sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämisjohtaja Mauno Rönkön mukaan huomattava osa perheistä saa paikan lähimmästä päiväkodista."Yksittäistapauksissa voi olla muutamien kilometrien matka päivähoitoon."

En usko silmiäni, tätä jargonia saamme lukea vuodesta toiseen. Käytännön kokemukset kertovat aivan muusta: Esim. Itä-Pakilasta on tällä hetkellä kuskattava lapsia hoitoon Malmille ja Kannelmäkeen. Ei ole kyse mistään muutaman kilometrin kivasta keikasta. Meidän perheellä on lapset kahdessa eri hoitopaikassa, koska samaan ei mahdu! Siinä voi päättäjä miettiä että kun toisaalta valitetaan että lasten päivähoitopäivät ovat vaarallisen pitkiä ja toisaalta hajautetaan perheen lapset eri puolille kaupunkia hoitoon.

Lastemme päivähoitoaika on äidin työaika 8 h + aamuviennit kahteen eri hoitopaikkaan 1 h ja iltahakemiset 1 h. Tästä ei pysty nipistämään.

Lasten päiväkotimatkat on saatava lyhyemmiksi. Tuo on ihan utopiaa että tällä hetkellä muka suurin osa lapsista saisi paikan lähipäiväkodista. Ei ainakaan Helsingin itä-Pakilassa.

Samaa mieltä, mistä näitä virastomiesten aivan utopistisiä kommentteja oikein tulee? Eivät ole ainakaan tätä maailmaa. Samanlainen tilanne myös Tapaninvainiossa. Alueella käytännössä ollut viimeiset 10 vuotta vain yksi päiväkoti omalla alueella, vaikka joka vuosi siihen yhteen tarhaan hakeneista suuri määrä lapsia ei mahdu sisään, vaan joutuvat kilometrien päähän muiden kaupunginosien tarhoihin. Ei tuo ennusteiden tekeminen lapsimääristä ole oikeasti vaikeaa. Helsingin Kaupungin Tietokeskuskuksella on saatavana julkisesti tietoja Helsingin väestön kasvuennusteista, joista kuka tahansa hieman aikaa käyttämällä pystyy näkemään miten eri kaupunginosissa lapsimäärät kasvaa ja sanomaan mille alueille tarvisi lisää päiväkoteja ja kouluja. Ei taida olla Helsingin kaupungilla nyt oikeat ihmiset näitä asioita päättämässä / tilastoja tulkitsemassa.
Kuinkas pitkä matka sieltä Itä-Pakilasta sitten omasta mielestäsi on malmille tai kannelmäkeen. Google kertoo kummankin olevan tuon mainitun "parin kilometrin" sisällä. Ettei vaan olisi ökyalueella henkisiä rajoja?
Hyvä nimimerkki "tsäfd": Ei ole kyse tulorajoista ;). Kyse on ajasta.

Hoitopaikan on oltava kodin lähellä, muuten aamuruuhkassa ja iltaruuhkassa kuskaamiseen menee koko valveillaoloaika. Esimerkkipäivä: Kotoa Pakilasta lähdetään klo 7.15 lastenkuskausrundille Pakila - Malmi ja työpaikka on Espoossa. Äiti on töissä klo 8.30. Äiti lähtee töistä klo 16.30, ja kurvailee välillä Espoo - Malmi - Pakila. Kotona ollaan klo 18.00. Lapset nukkumaan klo 19.30. Yhteistä laatuaikaa jää jopa puolitoista tuntia !

Päivähoito on peruspalvelu. Sen ohjeistukset vaan on kirjattu niin hövelisti, että lain puitteissa mennään kunhan hoitopaikka osoitetaan jostain laajan Helsingin kulmasta. Minusta tällainen ei ole todellaista päivähoidon järjestämistä. Sen minimivaatimuksiin pitäisi lisätä hoito kodin läheltä. Tyhmäkin tämän tajuaa.
nimimerkille i: sinun tapauksessahan kyse on enemmänkin liikenne suunnittelusta ja siitä kun työpaikat ja asuinalueet eivät kohtaa. Itsekkin tuskailen kun pakilasta malmille ei pääse autolla, muuten kun kehä1 kautta. Itä-Pakilasta on tuskin kilometriäkään linnuntietä Malmin puolelle, mutta kun siinä on ne tarkoin varjellut Haltialan pellot...
Helsingin kaupunki päättii vaikeuttaa tilannetta vielä entisestään lopettamalla suurimman osan ostopalvelusopimuksista. Tämän päätöksen vaikutukset eivät vielä edes näy kun perheet vasta ovat miettimässä sitä että riittääkö rahat yksityiseen päiväkotiin vai onko heiden siirryttävä johonkin kaupungin päiväkotiin. Veikkaan siis että syksyllä on isoja ongelmia hoitopaikkojen löytymisessä.
Jos kotihoidon tuki Helsinkiläisille nostettaisiin 2000 EUROON, ei olisi mitään jonoa enää. Ja varmasti on halvempaa. Tuolla budjetin ylituksellä olisi voinut jättää puolet noistakin lapsista kotiin, eikä olisi tarvinnut rakentaa uusia lastentarhoja jne..
Toivon todella hartaasti, että ihan oikeasti Rönkkö ja kumppanit saavat kuulla kunniansa, koska vastaavaa on tapahtunut monta kertaaa ennenkin ja aina tehdään uudestaan samat virheet. Miettikää mitä henkiökunta päiväkodeissa joutuu kestämään, koska täyttöäasteet ovat koko ajan yli. Ja sitä vastuuta... Todella törkeää budjetointia työntekijöiden ja lasten kustannuksella. Vastuuseen moiset tunarit!
Ei taida päiväkoteihin riittää kaupungin rahat, kun on niin paljon tärkeämpiäkin investointikohteita. Vai onko hesassa tapana priorisoida vääriä asioita?
Varhaiskasvatus ei ole vain vanhempien palvelu: Mitä jos koulupaikatkin mitoitettaisiin vain niille lapsille, joiden vanhemmat ovat töissä! Syntyisi varmasti aikamoinen haloo. Samalla tavalla jokaisella alle kouluikäisellä lapsella pitäisi olla oikeus opetukseen ja kasvatukseen, sosiaalisten taitojen, omatoimisuuden ja osallisuuden harjoittelemiseen ja oppimiseen kasvatusinstituutiossa. Tämä tosin EI ole sama asia, kuin 9 tunnin hoitopäivä, joten mitä jos kaupunki koittaisi tarjota varhaiskasvatuksen osapäiväpalveluita (ilmaisia?) niille perheille, jotka voivat tarjota sen hoidon myös kotona. Helsinki tosin taitaa olla Suomen ainoa, ja viimeinen kunta, jossa oikeus tähän on edelleen määritelty vanhempien "lasten säilytystarpeen mukaisesti". Itse muuttaisin pikaisesti pois ko. pääkaupungista, kenties siirtävät koulutkin seuraavaksi sosiaalitoimeen, niin voidaan potkia pois ne lapset, jotka eivät tarvitse päiväksi hoitopaikkaa vanhempien työn vuoksi.
Tässä on nyt tämä ''kaikki ei muutakaan Nurmijärvelle velkakastelliin kun kolmas lapsi syntyy'' -ilmiö :)
Jälleen yksi syy, miksi Espoon kannattaa puolustaa itsenäisyyttään, eikä hyväksyä liitosta Helsingin kanssa.
Taidankin sitten hankkia lapsilleni päivähoitopaikan Espoosta jos siellä kerran on tilaa
Kilosta löytyisi mukavia hoitopaikkoja
Itse työskentelen Viikin puolella päiväkodissa ja voin kyllä kertoa, että päiväkodissamme on liikaa lapsia. Ei löydy tilaa toimintaan ja olemme aina kun sillit purkissa. Voisi niitä päiväkoteja rakentaa Viikkiin muutamiakin, jotta saataisiin joku järki tähän hommaan.
Mikäli ns. yksityisellä sektorilla suunnittelu menisi näin huolellisesti metsään, vastuullisten työsuhde olisi purettu jo aikoja sitten. Kaupunkihan itse määrittelee hyvin tarkasti alueiden rakentamista, tulevien asuntojen kokoa jne. Tilastotietoa eri aluiden demografiasta on valtavasti ja syntyvien lastenkin määrä tiedetään jo hyvissä ajoin ennen syntymää . Kaikki tarvittavat tiedot alueen päivähoito- ja koulupaikkojen tarpeesta ovat käytännössä olemassa vuosia ennen kuin ongelma on jälleen kerran ns. käsissä.

Ilmeisesti kyse onkin, paitsi tämän viraston täydellisestä osaamattomuudesta myös siitä, että minkäänlaista yhteistyötä muiden asiaan osallisten instanssien kanssa ei osata tai haluta tehdä. Mitäpä, herra Rönkkö, kannattaisiko kääntyä ammattilaisten puoleen?
Meitä Viikkiläisiä aina potkitaan. Terveyskeskus vietiin pois "säästösyistä" juuri kun uusi 15000 asukkaan uusi puoli oli valmistumassa, päiväkoteja ei olla haluttu rakentaa koska ne on vaan kuluja kaupungille. Uusi koulukin rakennettiin samoihin aikoihin uuden puolen kanssa mutta siihenkään ei otettu huomioon tilannetta mikä tulee eteen muutaman vuoden päästä kun tämä nykyinen päiväkoti ikäryhmä siirtyy koulun penkille. Lumitraktoritkaan ei paljon Viikkiin eksy. Tien ylitys suojateiden kohdilta ei onnistu pulkan/rattaiden kanssa vaan pitää autotiellä bussejen seassa hengensä kaupalla liikkua. Tuntuukin että päättäjiä ei kiinnosta ku joku tanan Guggenheim tai joku muu vaalipelleily! Niin ja kyllä meidän taloudessakin menee se 2 tuntia päivässä päiväkotimatkoihin tämän lisäksi pitkälti toista tuntia työmatkoihin ja siihen 8h työpäivä niin jää vuorokaudessa ehkä 1-2 tuntia valveillaoloaikaa lapsille. Lapsissa on tulevaisuus?
Työtönkin joutuu viemään lapsen päivähoitoon, koska jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä (ei esim. pääse lapsen hoidollisista syistä työhaastatteluun) niin silloin ei saa työttömyyspäivärahaa ja työtön rinnastetaan hoitovapaalla olevaksi.
Elävänä syntyneet
Helsinki - Helsingfors
2006 6 156
2007 6 079
2008 6 407
2009 6 533
2010 6 709

Ihan vaan julkista tietoa tilastokeskuksesta, muuttoliikettä en jaksanut haeskella, kun se nopea oli nyt pois käytöstä, mutta sen täytyy olla negatiivinen lasten suhteen, mikäli tilanne tosiaan on yllätys viranomaisille.
Jos nyt ensin tyhjennettäisiin päiväkodit näistä "virikehoitoa" tarvitsevista lapsista joiden äiti tai isä on pienemmän lapsen kanssa kotona. Tehköön jokainen sen verran lapsia kuin jaksaa itse hoitaa ja kasvattaa. Taaperoikäisen lapsen paikka on kotihoidossa.
Päivähoidon tarpeen osoittaminen yksilöllisesti (esim Erityislasten ja perheen sos. tai terveysongelmien takia) lisäisi paperisotaa ja käsittelijöitä samaan aikaan kun työvoimaa tarvittaisiin siellä päivähoidossa. Lisäksi kunnilla on tempoileva tapa rakentaa parakkipäiväkoteja ja vähentää väkeä heti kun lasten määrä pienenee. Nämä kaksi asiaa takaavat sen että säästöä ei juurikaan synny. Toiminnassa olevan pk:n laajentaminen on varmasti kustannustrhokkaampaa kuin uuden rakentaminen, laadukkaasta rakentamiseata puhumattakaan. Pysyvien virkojen lisääminen ei varmasti omisi kalliimpaa kuin epäpätevien metsästäminen.

Tapauksia yhtäkään tuntematta en lähtisi arvostelemaan toisten päivähoitotarvetta. Äitinä päteminen on rakentavaa vain silloin kun se koituu oman perheen eduksi eikä kampita toisia.
Juuri näin, jokainen perhe itse tietää mikä heidänperheelle sopii. Itselleni olisi sopinut parhaiten 3 täyspäivähoitoa viikossa. Ei onnistunut. Kokopäivähoito ja pari omaa vapaata viikossa. Hyvin meni. Mll:n hintoja harva pystyy maksamaan säännöllisesti. Joku kertoo varmasti kuinka olisi pitänyt tehdä, voin vastata miksi se ei sopinut.
Mekin olemme sitten varmaan se "yksittäistapaus" viimeiset 4 vuotta olemme vineet lapsemme Paloheinästä Pikku-Huopalahteen hoitoon (n. 8km matka) ja nyt Arabianrannasta pikku-Huopalahteen(n. 8km matka). Raitiovaunuilla kulkiessamme matkaan menee 1h 15min/suunta joten päivässä matkoihin menee 2 ja puoli tuntia! Aivan sairasta touhua ja ketkä tästä kärsivät?! Ei ainakaan mauno Rönkkö, eivätkä muutkaan helsingin lyhytnäköiset päättäjät, vaan minun pienet lapseni! Olen raivoissani! hienoa, että asuntoja rakennetaan uusille alueille mutta jonnekinhan niiden uusien asukkaiden lapsetkin pitäis sijoittaa. Miten on niin järjettömän vaikeaa miettiä päiväkoti-asioita SAMALLA kun uusia taloja rakennetaan?? En ymmärrä ja tähän tahtoisin saada herra Rönköltä vastauksen!
Uskomantonta. Vuodesta toiseen tilanne jatkuu ja päättäjät vain pyörittelevät päätään. Kulosaaressa (jossa tilanne on sentään kohtuullinen) jouduttiin homeinen päiväkoti purkamaan ja tilalle rakennetaan nyt uutta: mutta kuinka ollakaan, uusi päiväkoti on jo valmiiksi liian pieni ja pienempi kuin nykyinen, väliaikainen päiväkoti. Selitys: "Mutta ennusteiden mukaan Kulosaaressa ei ole tarvetta isommalle päiväkodille." Mahtavia nämä ennusteet: päiväkodin seinät pullistelevat mutta ennusteiden mukaan tämä ei voi pitää paikkaansa.
Ei, muuttoliike ei ole ollut negatiivinen - maansisäinen on ollut plussalla neljä vuotta Helsingin hyväksi ja ulkomailta sinne vasta on tultukin.
Lastenteko on siinä määrin valtion suojeluksessa, että jopa aborttioikeuden rajoittamista on väläytelty. Silti nyt oltaisiin poistamassa yhtä tärkeimmistä tavoista tukea lapsiperheitä. Sen idean kannattajat elävät varmaan mielestään maassa, jossa lasten oikeudet ovat huipussaan.

Moni lapsiperhe kamppailee työttömyyden tai sairauden johdosta jaksamisensa rajoilla, ja yksinäisiä vanhempiakin on paljon. Väkivaltaa ja päihteitä esiintyy varmasti. Ilman toimivaa päivähoitoa lasten kiireelliset huostaanotot lisääntyisivät taatusti entisestään. Päivähoidon puutteellisten resurssien ei tulisi kaatua lasten niskaan, mikä on tällä hetkellä tosiasia. Sen sijaan että syyllistettäisiin marginaalista joukkoa hyvinvoivia vanhempia, jotka vievät lapsensa hoitoon saadakseen "omaa aikaa", pitäisi kiireesti panostaa lisää paukkuja päivähoitoon ja miksei riippumattomaan kerhotoimintaankin, jota on tällä hetkellä vain kaupungeissa.

On unennäköä kuvitella, että säästöä synyyisi jos perheiden pitäisi osoittaa päivähoidon tarpeensa hakemuksin ja todistusliittein, joita kunnissa sitten käsiteltäisiin kuten kelassa konsanaan. perheet osaavat määritellä päivähoitotarpeensa itse, eivätkä tarvitsevaisimmat vanhemmat jaksaisi välttämättä ede rustata moisia hakemuksia. Pitäisi siis vain korjata nykyjärjestelmän puutteet.
Päivähoitopaikat vain työssäkäyville ja oikeasti opiskeleville! Tämä nykyinen järjestelmä kannustaa joutilaisuuteen. Maksatetaan vuokrat, päivärahat ja hoitopaikat työssäkäyvän pussista.
Ihmetyttää kyllä, että Helsinki itkee poismuuttaineiden hyvätuloisten perheiden perään. Hehän vaan helpottavat painetta päiväkodeissa.
Munkinseudulla on jo pitkään ollut selvää, että alueella on paljon lapsiperheitä ja lisää tulee koko ajan. Nyt tarjotaan hoitopaikkoja Kannelmäestä. Sinne pääseekin todella kätevästi ilman omaa autoa. Ei paljon lohduta, että uusi päiväkoti on tulossa joskus muutaman vuoden kuluttua.
Käyttäkää ehkäisyä älkääkö itkekö täällä vahinkolapsienne kohtaloa.
Laitathan tuon myös vanhemmillesi tiedoksi, että osaavat seuraavalla kerralla olla sitten viisaampia.
Heh :) Muista se myös sitten kun vanhana makaat vaipoissa, että nuorempi sukupolvi on se joka (toivottavasti) vaippasi vaihtaa.

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. On turha itkeä kovenevista arvoista jos on itse osa ongelmaa.

Kun sanotaan, että meidän tulee opettaa lapsillemme muiden kunnioittamista, se tarkoittaa meitä jokaista, myös lapsettomia. Vaikka ei pitäisi lapsistsa/vanhuksista/ihmisistä mutta haluaa silti asua ihmisyhteisössä, on silloin syytä opetella kohtelemaan muita sivistyneesti.
Ei ne lapset tässä ongelma ole vaan hoitopaikkojen puute.
Päiväkotien yllättävä tungos tuntuu olevan Helsingin kaupungille sama asia kuin jokavuotinen yllätystalvi autoilijoille. Yllätys johtuu pelkästään siitä että kaupunki ei suuressa viisaudessaan päivitä ikivanhoja syntyvyysennusteita vaan joka vuosi voidaan olla yllättyneitä päiväkotitilanteesta tekemättä ikinä asialle yhtään mitään - esimerkiksi rakentamalla lisää päiväkoteja.
Mitä hyötyä on pitää yllä tilastoja ja Tilastokeskusta, kun virkamiehet eivät osaa näitä tilastoja sitten hyödyntää?

Syntyneiden määrä ei enää vuoden päästä (kun päivähoitoa aletaan tarvita) ole mikään yllätys, ja jos muuttoliike huolettaa, kannattaisikohan katsoa alueelle myönnettyjen rakennuslupien ja valmistuvien asuntojen määrää?
Kyllä Helsingin kaupungin organisaatiossa on laskutaitoisia työntekijöitä, jotka osaavat päivähoitotarpeen laskea mutta kun ei ole poliittista tahoa. Punakynällä on esim. Lauttasaaressa suunnitelmia peruttu ja paikkoja tarjotaan ehkä Töölöstä tai vielä kauempaa. Niinpä ko 2+2 perhe muutti Espooseen juniorin syntymän edellä eikä ole moisia ongelmia. Ehkä Jussi odottelee tässäkin hallitukselta apua ja Espoosta rohoja.
Hyvät Helsingin päättäjät: ei Guggenheimiä Helsinkiin. Se raha olisi pois lapsiltamme ja muilta apua tarvitsevilta. Ei meidän nuorillamme ja lapsillamme mene oikeasti niin hyvin kuin maailmalle annetaan ymmärtää. Pahoinvointi ja stressi alkaa monilla jo varhaisessa tarhaiässä. Tuettaisiin mieluummin vanhemmuutta ja kotihoitoa, ettei lapsia tarvitsisi jo aamuvarhaisella alkaa retuuttaa kilometrien päähän hoitoon. Kun sen lisäksi hoitajia on liian vähän ja he voivat myös usein huonosti ja vaihtavat paikkaa jatkuvasti. Lapsille ei monissa tarhoissa synny läheistä suhdetta hoitajiin ollenkaan. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, että tulevilla nuorilla on entistä pahempi olla. Pienet ovat tärkeintä maailmassa, se pitäisi päättäjienkin ymmärtää..
Vielä lisäkommentti edellisiin kommentteihini. Itse kannatan lasten kotihoitoa ja hoidinkin heitä melkein 6v putkeen kotona kunnes nuorimmalla alkoi lähestyä 3 vuoden ikä. Silloin pk-paikkaa oli jo pakkokin hakea jo. Mutta suhtautuminen oli kovin syyllistävää, "mitäs haette paikkoja kun niitä ei ole", "kai sinä ymmärrät ettei missään Helsingissä ole paikkoja joissa sisarukset pääsisivät samaan päiväkotiin ym." Suhtautuminen pk-paikkaa tässä vaiheessa hakevaan perheeseen oli kuin olisi jotakin pahaa tekemässä. Olisi kai pitänyt 6 kotona vietetyn vuoden jälkeen irtisanoutua vakituisesta työpaikasta hoitovapaan päättyessä ja jäädä muiden veronmaksajien siivellä elämään kotiin. Olisi yksi veronmaksajav taas vähemmän julkisia palveluita rahoittamassa...
Nuivasta suhtautumisesta huolimatta paikat lopulta järjestyivät, tosin lapset ovat eri päiväkodeissa ja senpä takia meilläkin hoitopäivät venyvät kohtuuttomasti, vaikka parhaamme vanhemmat teemmekin pitääksemme päivät kohtuullisina. Mutta tästäpä että paikat lopulta saimme eivät sitten muut vertaisemme, eli toiset vanhemmat, niin tykänneetkään. Kun aloitimme pk:ssa saimme heti ensimmäisenä päivänä kuulla muilta vanhemmilta, miten kauheaa on kun ollaan taas uusia lapsia menty ottamaan jo entuudestaan liian isoon ryhmään.
Ei siis ole helppoa pk:n johtajilla, toiset vanhemmat syyttelevät kun ei paikkaa löydy ja ne jotka paikan ovat saaneet syyttelevät kun ryhmään otetaan lisää lapsia.
Niinpä tässä asiassa pitäisikin syytökset kohdistaa sinne tarpeeksi korkealle tasolle eli juuri näihin lausuntoja antaviin virkamiehiin ja päättäjiin jotka lakkauttavat terveysasemia, synnytyssairaaloita ja päiväkoteja eivätkä itse joudu kohtaamaan päätöstensä seurauksia millään lailla!
En väitä, että Helsinki olisi asioitaan mitenkään hyvin hoitanut, mutta ei tuo ihan niin helppoa ole...

Syntyvien kuntalaisten määrän voi jotenkin arvioida, mutta muuttotrendit sotkevat arviot alueellisesti varsin hyvin. Uusilla alueilla kaavoitus antaa jotain viitettä, mutta sitä ei näe kristallipallostakaan, moniko äiti tai isä jää kotiin hoitamaan lapsiaan. Tämä taas riippuu työpaikkojen saatavuudesta ja sitä kautta talouden suhdanteista. Plus vielä asenneilmastosta - vaikkapa onko ok, että vanhempi lapsi on hoidossa kun nuorempaa hoidetaan kotona.

Kaupunki ei kovin mielellään viitsi sanoa sitäkään, että joillakin alueilla nähdään kyllä muutaman vuoden kestävä pula päivähoitopaikoista. Mutta jos näille alueille rakennettaisiin sitä muutaman vuoden huippukysyntää vastaava kapasiteetti, sitten sen jälkeen olisi tyhjiä päiväkoteja tarjolla. Siihen taas ei ole varaa.

Päivähoito on erittäin voimakkaasti tuettua toimintaa. Helsingissä kunnallisen päivähoidon kustannukset ovat noin 10 000 euroa/muksu/vuosi. Helsingillä menee päivähoitoon 300+ miljoonaa euroa vuodessa, maksuina tulee takaisin noin 10 % tästä summasta. Lasten päivähoitoon menee noin kymmeneosa kaupungin budjetista, joten ihan pikkusummista ei ole kyse.

Parempaa palvelua saa enemmällä rahalla, mutta Helsinki ei ole mitenkään erityisen huono (jos ei hyväkään) tuottamaan päivähoitopalveluita. Siinä Helsinki kuitenkin ilmeisesti on erityisen huono, miten noita päiväkotipaikkoja jaetaan. Autolliselle ei ole iso ongelma viedä tenavia sellaiseen päiväkotiin, joka on työmatkan varrella vaikka vähän kaukanakin. Autottomalle voi ihan työmatkan varrellakin oleva päiväkoti olla huono, jos julkiset yhteydet eivät pelaa.

Toisaalta se jakaminen voi sikäli olla vaikeaa, ettei kukaan varmasti tunnustaisi kysyttäessä olevansa autolla liikenteessä...
Jos katsotaan vaikkapa sen tyyppisiä alueita kuin Arabianranta, Vallila ja Hermanni, niin ei vaadita kovinkaan kummoista kristallipalloa sen toteamiseen, että lapsiluku alueella tulee lisääntymään rajusti, kun uusia asuntoja rakennetaan lähivuosina tuhansittain. Vai onko joku oikeasti niin puusilmä, ettei näe että lapsiperheitä todennäköisimmin muuttaa niihin isompiin asuntoihin. Täällä ovat myös päiväkotien seinät pullistelleet jo useamman vuoden, joten on ollut kohtuullisen selvää että nykyinen kapasiteetti ei riitä edes tämän hetkiselle lapsiluvulle, puhumattakaan sitten kaikille uudisasukkaille, joita alueille jatkuvasti virtaa. Kun kerran tiedät noin hyvin, niin selitäpä se, miten kukaan tilastonikkari ei pysty ymmärtämään näin yksinkertaista yhtälöä, kun se on peruskoulupohjaltakin päivänselvää pässinlihaa.
http://www.lapsiperheenarki.fi/

Kaikki vastaamaan sosiaaliviraston kyselyyn Helsingin lapsiperheiden arjen sujuvuuteen vaikuttavista asioista. Esim. ne ylipitkät päiväkotimatkat, jos sellaisia päivittäin kulkee.
Äärimmäisen vaikeaa on myös löytää erityislapselle paikkaa pienryhmästä.
Tänä päivänä ns erityistä huomiota tarvitsevat lapset vievät kahden tavallisen lapsen
paikan.
Tämä vähentää hoitopaikkoja.

Täytyy myös muistaa että lapsella jonka kotiolot ovat hmm.. lievästi kyseenalaiset
on hyvä päästä toisenlaiseen ilmapiiriin päiväkodissa, ehkäpä myös vähän
tarkkailunalaiseksi.

Siksi on hyvä että on oikeus päivähoitoon.
Suomi on muuttunut sellaiseksi hyysäreiden yhteiskunnaksi, että ei ihme, ettei verotulot riitä kaikkiin menoihin, vaan täytyy kasvattaa valtion velkaa jatkuvasti.
stadilla sossussa on kaikki tiedot mitä tarvitaan, ei tämä mikään yllätys ole.kaikki kasvu ennusteet tehdää ja syntyvyys tiedot .isoin syys on pakkosäästöt jotka joudutaan tekemään joka vuosi vaikka siihen ei ole mitään tarvetta. siitä sitten että tulee viron ja venjänkielisiä hoitajia tarha/eskari opetukseen seuraa huonoa suomea puhuvia lapsia se vasta on sijoitus tulevaisuuteen
Valitettavasti keskustelu tästä artikkelista ei juuri nyt ole mahdollista.
Tutustuthan myös keskustelun pelisääntöihin. Kiitos!

Viestejä ilmoittajiltamme